Sofiero slott exteriört

2011-10-19 @ 17:31:14 Kategori-Slott, borgar och ruiner
I somras besökte jag Sofiero slott, när vi var i Helsingborg. Jag brukar ofta ha som önskemål att få besöka något slott när vi åker iväg. Gillar historiska platser... Och självklart var kameran med. Men lyckades faktiskt fota lite lagom för en gångs skull så att jag verkligen han uppleva slottet utan att se det genom kameran hela tiden... Men här är några av bilderna som jag fotade från utsidan.



Sofiero slott byggdes 1864 av kronprins Oskar för att ha som sommarställe. Senare så får Oskars sonson och hans fru slottet som bröllopsgåva. Inte dåligt precis... Det är jättevackert att gå där och kolla på det och tänka sig tillbaka sig till den tiden.

Runt om slottet anlades under Gustaf Adolfs och Margaretas tid fina parker och trädgårdar. Bakom slottet finns en enorm rhodedendron plantering. Jag vet inte om det är den största i Europa.. Men den är väldigt stor och är väldigt omtalad i samband med slottet. I trädgården finns också ett stort växthus med mängder av vindruvor som hängde från jättegamla vindruvsstockar. Låter konstigt att bli helt fascinerad av vindruvor. Men ni som har sett det vet vad jag menar.

Tycker du att det är spännande att besöka och se slott så är helt klart Sofiero ett ställe att besöka. Kommer lägga upp ett inlägg med bilder från när vi var inne i slottet med. :)


Kommentarer
Postat av: - ELIN -

Svar: Men nej, fy vad sjukt att du känner igen min stil, så glad jag blir! :DDD Visst har jag varit medlem på stallet.se, en riktigt nörd var jag (; Försöker hålla mig kvar fortfarande men det går lite sisådär, jag börjar nog bli lite för gammal...



Nej detta var bara galet, haha! :D Glaaad (; <3

2011-10-19 @ 22:34:52
URL: http://glasartad.blogg.se/
Postat av: - ELIN -

På tal om sammanträffande ser jag att du har varit på Sofiero i somras, det är ju i mina hemtrakter! :D

Svar: Nej mitt stall hette Solbacka, men Hartie minns jag som ett av mina favoritstall.. åh, nostalgi, haha! ;D

2011-10-19 @ 22:47:33
URL: http://glasartad.blogg.se/
Postat av: N A T H A L I E ♥

- Tack :D vgd ?<3

2011-10-20 @ 01:42:09
URL: http://naattisplace.blogg.se/
Postat av: My

Svar: Tack så mycket, Johanna! :)



Vi måste åka till ett slott någon dag! :O Utflykt!

2011-10-20 @ 12:41:57
URL: http://unknownplaces.blogg.se/
Postat av: Emmelie

Älskar att besöka slott. Det är så magiskt på något sätt!

2011-10-23 @ 22:30:38
URL: http://sagaphotos.blogg.se/

Läs innan du kommenterar:

Jag redigerar och gör bloggdesignerna i Photoshop CS5.1
och använder mig bla också av Illustrator CS5.
Fotar med Nikon D7000. Läs mer om min kamerautrustning på bloggen.

Fråga gärna om du inte hittar det du söker i bloggen! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Jag som driver bloggen är en tjej på 19 år som har ett väldigt stort intresse av blandannat foto, film, design och inredning. Har också en förkärlek till slott och solnedgångar.

Alla bilder på bloggen är fotade av mig (om inget annat står).
Och du får ej ta bilder utan mitt tillstånd.